Goederenspoor bedreigt natuur Uitgeest en Castricum

Langs het spoor tussen Uitgeest en Castricum dreigt een onnodige aantasting van de natuur. Er zijn plannen om naast de bestaande spoorlijn een extra spoor aan te leggen, speciaal voor goederentreinen van en naar Tata Steel. Dit gebeurt terwijl station Uitgeest de komende jaren flink verbouwd wordt om meer reizigerstreinen tussen Alkmaar en Amsterdam mogelijk te maken (het zogenoemde Programma Hoogfrequent Spoorvervoer). Door deze verbouwing zou er geen ruimte meer zijn voor goederentreinen op het vernieuwde station.

Waarom is dit goederenspoor een bedreiging voor de natuur?

Kaartje van de spoorlijn Uitgeest-Castricum met het overbodige goederenspoor ingetekend die de natuur bedreigt.

Kaartje van de spoorlijn Uitgeest-Castricum met de extra spoorbaan ingetekend.

Technische tekening die duidelijk maak hoeveel grond verloren gaat aan het goederenspoor.

Kaartje van ProRail met de extra spoorbaan ingetekend.


Meer informatie

Waarom is dit goederenspoor onnodig tussen Uitgeest en Castricum

Wij zijn voorstander van een goed openbaar vervoer, wat zowel de samenleving als natuur en milieu ten goede komt. Het idee achter de tienminutentrein steunen we dan ook. Echter, er rijden maar enkele goederentreinen per dag via Uitgeest van of naar Beverwijk. De meeste zijn bestemd voor het omstreden Tata Steel. Daarom vinden wij de aanleg van dit goederenspoor geen algemeen belang en nutteloos voor de samenleving. We willen onze natuur niet opofferen om vervuiling in stand te houden.

Bovendien is er volgens ons op het vernieuwde station Uitgeest op rustige momenten voldoende ruimte om goederentreinen af te handelen.

Daarnaast is het tracébesluit onvolledig, omdat er nog geen oplossing is voor knelpunten zoals de overweg van de Beverwijkerstraatweg in Castricum. Zolang dit probleem niet is opgelost, kunnen er sowieso niet meer treinen rijden en is het vernietigen van natuur voorbarig.

Wat doen wij tegen dit goederenspoor?

Wij hebben officieel bezwaar gemaakt bij de Raad van State en gevraagd om het goederenspoor uit het tracébesluit te verwijderen. Ook hebben we een brief gestuurd naar de minister van Infrastructuur en onze zorgen geuit tijdens een hoorzitting. We hebben duidelijk gemaakt dat we geen natuurgrond willen afstaan.

Als dit onverhoopt toch moet gebeuren, eisen we nieuwe, gelijkwaardige natuur als compensatie op een andere plek. Hierover zijn we in gesprek met Prorail en met de. betrokken gemeentes.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *