Langs het spoor tussen Uitgeest en Castricum dreigt een onnodige aantasting van de natuur. Er zijn plannen om naast de bestaande spoorlijn een extra spoor aan te leggen, speciaal voor goederentreinen van en naar Tata Steel. Dit gebeurt terwijl station Uitgeest de komende jaren flink verbouwd wordt om meer reizigerstreinen tussen Alkmaar en Amsterdam mogelijk te maken (het zogenoemde Programma Hoogfrequent Spoorvervoer). Door deze verbouwing zou er geen ruimte meer zijn voor goederentreinen op het vernieuwde station.
Waarom is dit goederenspoor een bedreiging voor de natuur?
Het nieuwe goederenspoor is gepland in ons bestaande natuurgebied Zuidervennen, dat beheerd wordt door stichting De Hooge Weide. Het ministerie van Infrastructuur heeft dit vastgelegd in een tracébesluit, waardoor Rijkswaterstaat en Prorail de grond van de stichting willen onteigenen om dit spoor te bouwen.

Kaartje van de spoorlijn Uitgeest-Castricum met de extra spoorbaan ingetekend.

Kaartje van ProRail met de extra spoorbaan ingetekend.
Meer informatie
Waarom is dit goederenspoor onnodig tussen Uitgeest en Castricum
Wij zijn voorstander van een goed openbaar vervoer, wat zowel de samenleving als natuur en milieu ten goede komt. Het idee achter de tienminutentrein steunen we dan ook. Echter, er rijden maar enkele goederentreinen per dag via Uitgeest van of naar Beverwijk. De meeste zijn bestemd voor het omstreden Tata Steel. Daarom vinden wij de aanleg van dit goederenspoor geen algemeen belang en nutteloos voor de samenleving. We willen onze natuur niet opofferen om vervuiling in stand te houden.
Bovendien is er volgens ons op het vernieuwde station Uitgeest op rustige momenten voldoende ruimte om goederentreinen af te handelen.
Daarnaast is het tracébesluit onvolledig, omdat er nog geen oplossing is voor knelpunten zoals de overweg van de Beverwijkerstraatweg in Castricum. Zolang dit probleem niet is opgelost, kunnen er sowieso niet meer treinen rijden en is het vernietigen van natuur voorbarig.
Wat doen wij tegen dit goederenspoor?
Wij hebben officieel bezwaar gemaakt bij de Raad van State en gevraagd om het goederenspoor uit het tracébesluit te verwijderen. Ook hebben we een brief gestuurd naar de minister van Infrastructuur en onze zorgen geuit tijdens een hoorzitting. We hebben duidelijk gemaakt dat we geen natuurgrond willen afstaan.
Als dit onverhoopt toch moet gebeuren, eisen we nieuwe, gelijkwaardige natuur als compensatie op een andere plek. Hierover zijn we in gesprek met Prorail en met de. betrokken gemeentes.
Als je gebruik maakt van een reactie, aanmelding of petitie dan worden er gegevens van jou geregistreerd. Lees hier over de wijze waarop we dit doen.
Geef een reactie