Natuur en veiligheid: de N203 tussen Limmen en Uitgeest

Natuur en veiligheid in het geding: de N203 tussen Limmen en Uitgeest

De veiligheid van de N203 tussen Limmen en Uitgeest.

Geografische kaart van de N203 tussen Limmen en UItgeest door de natuurgebieden Grote Ven en Oude Venne.  De natuur en veiligheid zijn in het geding.

Het traject van de N203 door natuurgebied

De natuur in het geding

De N203 snijdt dwars door waardevolle natuurgebieden: Groote Ven en de Oude Venne. Deze gebieden zijn van groot belang voor weidevogels. Er is momenteel voldoende rust, waardoor de gebieden vol zitten met nesten. De kaart laat zien dat de weidevogels de drukke N203 juist mijden.

De provincie Noord-Holland heeft plannen om de N203 te verbreden. Dit betekent dat het rustige gebied voor de weidevogels kleiner wordt. We vrezen dan ook dat de verbreding zal leiden tot een afname van het aantal weidevogels in dit belangrijke gebied.

Geografische kaart met de plaatsen van broednesten langs de N203 tussen Limmen en Uitgeest. De impact op de natuur is minder broedplaatsen.

Meer informatie

Trajectstudie N203 Provincie Noord-Holland

Conceptplan maart 2025

Wat zijn de plannen met de N203 van de provincie?

Voor het deel van de N203 dat door de natuurgebieden loopt, heeft de provincie een conceptplan opgesteld. Dit plan houdt in dat:

  • De twee rijstroken worden verbreed van 3,50 meter naar 3,65 meter per rijstrook.
  • Er een nieuwe, brede middenberm van 2,10 meter komt.
  • Tussen het fietspad en de weg een strook van 3,80 meter met een vangrail wordt aangelegd.
  • Naast de weg aan de oostzijde een strook van 3,80 meter met een vangrail komt.
  • Het fietspad wordt verbreed van 2,75 meter naar 4,00 meter.
  • Naast het fietspad aan de westzijde een strook van 1 meter komt.

In totaal wordt het wegdeel maar liefst 6 meter breder. De planning is dat deze werkzaamheden tussen 2028 en 2034 plaatsvinden. De provincie neemt in juni 2025 een besluit over dit plan.

Ons standpunt: sneller, beter en met minder natuur impact

Wij vinden dat de N203 zo snel mogelijk veiliger moet worden. Wachten tot 2028 is veel te lang, gezien de vele ongelukken die nu al gebeuren. Bovendien zijn wij van mening dat het beter kan en met minder aantasting van de natuur door minder asfalt te gebruiken.

De voorgestelde realisatieperiode van 2028 tot 2034 is voor ons onacceptabel. Hoeveel ongelukken moeten er nog plaatsvinden in de tussentijd? Daarom hebben wij de provincie een lijst met veiligheidsmaatregelen aangeboden die veel sneller uitgevoerd kunnen worden. Helaas is hier in het conceptplan nauwelijks iets mee gedaan.

Maximum snelheid en handhaving

De provincie geeft aan een maximumsnelheid van 60 km/u niet te overwegen, omdat zij niet verantwoordelijk is voor de handhaving. Wij hebben juist gevraagd om een gezamenlijke aanpak met het Openbaar Ministerie, maar ook dit is niet meegenomen in het plan. Meer asfalt en bredere rijstroken zullen naar onze mening juist leiden tot hogere snelheden. Het verlagen van de snelheid en de handhaving daarvan kan daarentegen morgen al een veilige N203 opleveren. Hetzelfde geldt voor de handhaving van het inhaalverbod en het verbod op het gebruik van de mobiele telefoon tijdens het rijden. Ook trajectcontrole kan een effectieve maatregel zijn.

Daarnaast is in het plan niet onderzocht wat de gevolgen zijn van de nieuwe aansluiting bij Heiloo op de A9. Zodra deze gerealiseerd is, zal er waarschijnlijk minder verkeer over de N203 rijden. Minder verkeer betekent een veiligere weg en minder verstoring van de weidevogels. Is het dan nog wel nodig om de weg zo breed te maken?

Natuur en veiligheid in het geding

Er wordt geen rekening gehouden met de gevolgen van de wegverbreding voor de natuurgebieden waar de weg doorheen loopt. Ook de effecten op de nabijgelegen Natura-2000 gebieden zijn niet onderzocht. Denk bijvoorbeeld aan de stikstof die vrijkomt tijdens de werkzaamheden en die in de duinen kan neerslaan.

Kortom, de N203 is een onveilige weg en er moet dringend iets gebeuren. Het conceptplan van de provincie is echter te traag, onvolledig en houdt onvoldoende rekening met de natuur. Wij vragen ons dan ook af of de provincie de veiligheid en onze suggesties over veiligheid en natuur wel serieus neemt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Duurzaam Veilig Advies – memo verkeersmaatregelen N203

Onze petitie aan de provincie en de gemeentes