Maak de N203 Limmen-Uitgeest duurzaam veiliger

Waarom is de N203 Limmen-Uitgeest niet veilig?

Geografische kaart van de N203 door de natuurgebieden Grote Ven en Oude Venne. Maak de N203 duurzaam veiliger.

Het traject van de N203 door natuurgebied

Impact van de N203 op natuur

De weg loopt door onze natuurterreinen Groote Ven en de Oude Venne. Dit zijn zeer succesvolle weidevogel gebieden. De terreinen met voldoende rust zitten zo ‘vol’ dat er geen nest meer bij kan, vogels gaan elkaar dan verjagen.

Onderstaande kaartje laat zien dat het vol is maar niet langs de N203, daar is het te onrustig. Verbreden van de N203 betekent dat het rustige gebied kleiner zal worden, te verwachten is dat de weidevogelstand zal teruglopen. Daarom is verbreding niet goed voor de natuur.

Geografische kaart met de plaatsen van broednesten langs de N203

Meer informatie

Trajectstudie N203 Provincie Noord-Holland

Conceptplan maart 2025

Het conceptplan van provincie

Voor het wegdeel dat door onze natuurterreinen loopt is het conceptplan:

  • De weg verbreden van 2 rijstroken van elk 3,50m naar elk 3,65m.
  • Een nieuwe brede middenberm van 2,10m tussen de twee rijstroken.
  • Tussen het fietspad en de weg een strook van 3,80m met een geleiderail.
  • Naast de weg aan de oostzijde een strook van 3,80m met een geleiderail.
  • Het fietspad verbreden van 2,75m naar 4,00m.
  • Naast het fietspad aan de westzijde een strook van 1m.
  • Totaal wordt het hele wegdeel 6 meter breder.

Dit alles zou gereed moeten komen tussen 2028 en 2034.

Besluitvorming door de provincie zal plaatsvinden in juni 2025.

Ons standpunt:
Moet eerder, kan beter, met minder asfalt

De N203 is onveilig, wachten tot 2028 is te lang. Het kan beter door niet alleen naar de N203 te kijken. Het kan bovendien met minder asfalt.

Realisatie tussen 2028 en 2034 is te laat, hoeveel ongelukken moeten er nog gebeuren? Daarom hebben we een lijst met veiligheidsmaatregelen aangeboden die sneller uitgevoerd kunnen worden. Daar is vrijwel niets mee gedaan in het conceptplan.

De provincie sluit een 60 km/u weg uit omdat zij niet over handhaving gaat. Wij hebben uitdrukkelijk gevraagd om een aanpak met het openbaar ministerie, daar is niets mee gedaan. Meer asfalt voor een bredere weg zal leiden tot meer hardrijders. Juist verlaging van de snelheid en handhaven kan morgen al een veilige N203 opleveren. Dat geldt ook voor handhaving van het inhaalverbod en van het verbod op gebruik mobiele telefoon. Ook een trajectcontrole kan effectief zijn.

In het plan is niet onderzocht hoeveel minder verkeer er over dit deel van de N203 zal rijden zodra de aansluiting bij Heiloo op de A9 gerealiseerd is. Minder verkeer zal de N203 veiliger maken en zal de verstoring van weidevogels verminderen.. Is dit brede pakket aan maatregelen in dat geval nog nodig?

Het plan is onvolledig. De gevolgen van wegverbreding voor de natuurgebieden waar de weg doorheen loopt is niet meegenomen. Dat geldt ook voor de Natura-2000 gebieden in de nabije omgeving. Stikstof dat bij werkzaamheden vrijkomt kan bijvoorbeeld in de duinen neerslaan.

De N203 is een onveilige weg maar het conceptplan van de provincie laat veel buiten beschouwing, duurt te lang, het is onvolledig en het stimuleert uiteindelijk hardrijders met bredere rijstroken.

Neemt de provincie de veiligheidsproblemen op de N203 en onze suggesties wel serieus of doet men aan luchtfietserij?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Duurzaam Veilig Advies – memo verkeersmaatregelen N203