Waarom komt er een goederenspoor tussen Uitgeest en Castricum
Er komt een overbodig goederenspoor. Vanaf station Uitgeest, in de richting van Castricum, wordt naast de bestaande spoorlijn een extra spoorbaan aangelegd. Dit gaat gebruikt worden voor goederentreinen, met name van & naar Tata Steel.
Omdat station Uitgeest de komende jaren flink verbouwd gaat worden, zodat er veel meer treinen tussen Alkmaar en Amsterdam kunnen gaan rijden, is er geen plaats meer voor goederentreinen op dit station. Dit is onderdeel van het z.g. Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (de tien-minuten trein).
Het goederenspoor wordt aangelegd in het bestaande natuurgebied Zuidervennen van stichting De Hooge Weide.
Dit is vastgesteld in een tracébesluit door het ministerie van Infrastructuur. Daarom gaan Rijkswaterstaat en Prorail deze grond van de stichting onteigenen om dit goederenspoor te bouwen.
Kaartje van de spoorlijn Uitgeest-Castricum met de extra spoorbaan ingetekend.
Kaartje van ProRail met de extra spoorbaan ingetekend.
Meer informatie
Waarom is dit goederenspoor overbodig en ongewenst
- Een goed en frequent openbaar vervoer is goed voor de samenleving en voor natuur & milieu. Wij zijn voorstander het idee achter het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer.
- Er zijn hooguit enkele goederentreinen per dag die via Uitgeest van of naar Beverwijk rijden. De meeste goederentreinen zijn bestemd voor het zwaar vervuilende en publiek omstreden Tata Steel. Daarom is aanleg van een goederenkeerspoor geen algemeen belang en heeft geen nut voor de samenleving. We gaan niet onze natuur vernietigen om vervuiling in stand te houden.
- Bovendien is op het nieuwe station Uitgeest voldoende plaats op rustige tijden om daar goederentreinen af te handelen.
- Tenslotte is het tracébesluit niet compleet. Zolang er geen oplossing is voor knelpunten als de overweg van de Beverwijkerstraatweg in Castricum, kunnen er niet meer treinen gaan rijden en is natuur vernietigen prematuur.
Wat we doen tegen dit goederenspoor
We hebben een bezwaar aangetekend bij de Raad van State en gevraagd het goederenspoor te verwijderen uit het tracébesluit.
Aan de minister van Infrastructuur hebben we een brief gestuurd en we hebben gesproken in een hoorzitting om te vertellen waarom we geen natuurgrond willen afstaan. Als dit uiteindelijk toch persé noodzakelijk blijkt dan vragen we om nieuwe compenserende natuur elders.
Als je gebruik maakt van een reactie dan wordt er op je eigen pc/laptop/telefoon een cookie bewaard met het email adres en de naam die je invult.
Geef een reactie