Er komt een overbodig goederenspoor

Waarom komt er een goederenspoor tussen Uitgeest en Castricum

Kaartje van de spoorlijn Uitgeest-Castricum met het overbodige goederenspoor ingetekend.

Kaartje van de spoorlijn Uitgeest-Castricum met de extra spoorbaan ingetekend.

Technische tekening die duidelijk maak hoeveel grond verloren gaat aan het goederenspoor.

Kaartje van ProRail met de extra spoorbaan ingetekend.


Meer informatie

Waarom is dit goederenspoor overbodig en ongewenst

  • Een goed en frequent openbaar vervoer is goed voor de samenleving en voor natuur & milieu. Wij zijn voorstander het idee achter het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer.
  • Er zijn hooguit enkele goederentreinen per dag die via Uitgeest van of naar Beverwijk rijden. De meeste goederentreinen zijn bestemd voor het zwaar vervuilende en publiek omstreden Tata Steel. Daarom is aanleg van een goederenkeerspoor geen algemeen belang en heeft geen nut voor de samenleving. We gaan niet onze natuur vernietigen om vervuiling in stand te houden.
  • Bovendien is op het nieuwe station Uitgeest voldoende plaats op rustige tijden om daar goederentreinen af te handelen.
  • Tenslotte is het tracébesluit niet compleet. Zolang er geen oplossing is voor knelpunten als de overweg van de Beverwijkerstraatweg in Castricum, kunnen er niet meer treinen gaan rijden en is natuur vernietigen prematuur.

Wat we doen tegen dit goederenspoor

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *